Follower

Jom KLIK2

Mar 13, 2014

Peralatan Lama Utk Kegunaan Skrg

Assalamualaikum.

Berikutan dr pglmn penyusuan ank ke3, alhamdulillah saya dpt full bfeed dia sehingga berusia 2thn wpun pd masa itu hannan dh ada dlm perut saya.

Perjlanan penyusuan Iman yg diduga dgn Iman taknak direct bfeed padahal bekalan susu ibu mencurah-curah mmg menduga saya. Jd, alternatif utk saya utk teruskan penyusuan susu ibu, saya kena pum. wpun pd ms tu sy dh berhenti keja. cabaran jd expressing pumping mom ...fuh, mmg menganggu emosi. ditambah pulak bby boy yg kuat minum. Kdg2 pum 2oz, Iman dh nk minum. pum dlm keadaan stress akan menghasilkn susu yg sedikit. jd bila mlm, slps iman minum,.saya kena pum utk next minum. ms tu letih hingga tahap demam.

bila kita diduga pasti kita akan memohon dari Nya. setiap mlm saya lakukan solat hajat, memohon agar dikurniakan susu yg cukup utk Iman wpun terpaksa pum & Iman inginkan kembali direct bf. saya lakukan setiap mlm selama 1bln. Alhamdulillah, pd hari Awal Muharam tiba2 Iman nk direct bf. Ya Allah, betapa seronoknye saya. xtergambar...

bila direct full bfeed, si ibu rasa senang dr segi segalanya terutama bab nk berjln2, xkira ge kenduri, soping brg dapur atay blk kg. lg 1, yg mudah psl bfeed ialah xyah bgn mlm2 nk bancuh susu *-*. ada lg yg best psl bfeed ni, tak yah nk rebus botol, beli botol baru, xde nk isap puting 0 & tak perlu nk bermodal beli susu tepung yg makin mahai mereput! cuma bg sekotak kurma & #esp utk omak bby tu.. (0o-)

ada juga yg xbest bila bfeed. ini pglm yg sgt sikit sbb saya br berjaya full bfeed sorg ank. org lain, dh berkoyan2 ank di bfeedkan ...

bila direct bfeed, bby sgt close dgn momi. jd momi nk buat keje umah sgt limit. pastu bby bfeed suka dipeluk. aduyai, saya ni sampai tahap mandi xbasah, hokey! mkn sambil gendong bby. tido pulak, momi alan.lena dulu dr bby...hahaha

skrg ni...setelah kelahiran areefah asma hannan ...saya target utk full bfeed dan kali ini saya terpaksa ajar hannan botol di waktu siang. bila ajar botol, kenalah juga ajar puting 0.

kenapa saya fulltime housewife nk membotolkn hannan???
sbb sejak 1thn yg lalu saya dh ada job as tailor cikai kt kg & mak supir ank2 sklh. jd bila fikir pglm bfeed Iman, yg nk menjahit dia keriau, nk drive ambik abg kakak sklh dia meraung. nk msk tgu dia tido. stress habaq kt hg!

smlm dh kuarkan brg2 Iman utk Hannan guna tp malasnye nk pum & nk handle expressing breast milk (ebm).

mudahan berkat hari jumaat (esok), mlm ni saya 1st step pum utk ebm asma hannan :-)

wish me luck!
hihi

2 comments:

D.Shahril Hakime said...

makin berkobar2 semangat awok nk dapat baby baru ni bila baca entri baru mike ni yong.....

Bada Ariff said...

wife en d dh byk pglaman tu..
bila wife full bfeed, suami 101% kena sokong.

jd en d kena ready dr skrg...

:-)