Follower

Jom KLIK2

Oct 22, 2013

Sagun (Resepi)

Yang ini confirm sy tak pandai buat.
kisahnya, smlm suami sy ke Lukut, Negeri Sembilan (byk benor negerinye) atas urusan kerja.
jd sampai umah, berjinjing beg plastik ada 3bekas sagun ni (dlm pic ada 2 sbb 1dh kena 'ngap')
abah dgn ank2 kan, bila bw buah tgn xcited nk suap anak2.
dia suap la kt ank2 jantan dia yg 2org tua...errmmm...tak berapa saat, dua2 org tu muntah...kahkahkah...
tp yg ank dara tu, wpun 1st time mkn sagun ni, abis sebekas kat dia sorg...dasar telan apa saja mcm umi dia.

masa dok tumpang share mkn sagun dgn ank dara ni, sy teringat zaman kekanak dulu.
sagun ni di packing dlm plastik aiskrim malaysia tu.
pastu makan sambil sembur2 kt kengkwan masa bljr ngaji al-quran kt masjid.
sgt indah saat itu sbb sagun arwah mak buat sendiri, siap jual sebatang RM0.10
skrg xdpt la RM 0.10...harga sagun yg suami bw blk ni RM1.30 sebekas...

hasil google ye...kalerpul gitew (gambor tidak jelas, harap ampun )

Dan terajin, sy google resepi Sagun...sapa rajin sila cuba buat...

200g tepung Beras
50g tepung pulut
sebiji kelapa
100g gula pasir
secubit garam

cara membuatnya:
campur semua bahan kecuali garam, digoreng tanpa minyak hinggat garing. setelah siap, campurkan garam & masukkan ke dlm blender. blend jgn halus sgt, kalau x, tidak sedap benor. 

tada...dah siap...

boleh tgk cara membuatnya, siap gambar gitew di SINI


boleh buat biznes wey....

2 comments:

Mayang ABDUL RAZAK said...

dulu kecik2 amat suka makan ni...

Myra Jay said...

Peberet zaman kanak.. sekarang susah nak jumpa dah