Follower

Jom KLIK2

May 24, 2013

Ikan Kembung Stim


lama xcete psl masak makan
kali ni dek sbb anak teruna kena ciken pop n kabarnya xleh goreng2 dlm umah
maka hari tu buat ikan stim aje
dlm esbok ada ikan kembung & ikan tak de nama sbb makcik tak tahu nama ikan tu
gaya mcm siakap tp kecik benor ikan tak tahu nama tu
tetiba idea msk stim
lgpun aura "m" dtg utk sesi memasak
sgt mudah buat ikan stim ni
makcik fikir, semua ikan leh msk stim <<---- i="">
kan chef kan ~~kalau salah, minta chef abaikan statement di atas...hihi

Bahan & cara msk ikan stim:-
Ikan
asam boi putih
halia
lengkuas
tepung jagung
garam
sos tiram
daun sup
lobak
pengukus

caranya
lumur ikan dgn garam & tepun jagung. susun atas loyang yg sesuai utk dikukus. letak asam boi 2-3 biji dlm loyang. tabur lobak, daun sup, lengkuas & halia. tuang sos tiram secukup rasa. jgn byk sgt sbb dh letak garam nnt masin terlebih. tuang air sikit utk kuah. tepung jagung tu utk pekatkan kuah & sedapkan lg rasa. panaskan pengukus dlm 10mnt, masukkan loyang ikan td. kukus dlm 15mnt atau sehingga ikan masak. nak tahu ikan tu dah msk ataupun belum, ambik garfu tolak sikit isi ikan. kalau xmelekat pd tulang, kira dh msk la tu. sedap dimakan time panas2 dgn nasi putih

No comments: