Follower

Jom KLIK2

Feb 14, 2012

Berkebun kecil-kecilan

kecil-kecilan......jadi laaaaaaa.





ruang tanam yg sekangkang kucing sbb kangkang kera lg luas, huhu




kunyit yg ditanam bersama satu-satunya pokok cili yg saya berjaya besarkan. kalau idak, mampus cengitu. tanaman sayuran/makanan yg saya tanam mmg suka duduk ramai2 dlm 1 pasu.

daun kesom. masa memula tanam penuh pasu TAPI yg idup hanya 1pokok, huwaaa



serai & limau nipis. usaha menanam serai direct atas tanah x idup2. itu pasal tanam dlm polibeg & berkwan ngan limau nipis. bila berdua baru nk idup.

limau nipis dlm pasu, ko ada??? tgu besar sikit utk ditransfer ke umah gesir.

kucai. dua pokok je idup. saya pelik kenapa kucai ni tanak 'berank pinak'






sejak beranak 3 ni, maybe tgn saya panas kot. menanam sayuran tak menjadi. daun kesom tu, kalau pupus juga, mmg kena minta pertolongan pihak ke3 utk tanam sampai idup baru bg saya semula. kdg2 penat bila nk masak asam pedas tp bahan utama iaitu daun kesom xada. nak ke kedai beli dia aje, mcm buang minyak kete je, huhu





tamanan yg paling berjaya saya tanam sehingga 2pasu adalah pkok kari. 1 berdaun lebar & 1 berdaun kecil. cekur & pegaga pun ada. daun pandan pun dlm pasu. tak ditempekkan pic kerana pasu tu parking kt umah jiran sblh@adik ipar sbb ruang letak pasu kt umah saya ni sesgt la terhad. memula duduk umah pink ni pasu bunga yg skrg bertukar ke pasu sayuran ada dlm +- 20biji. skrg tinggal +- 10 aje sbb en suami membebel, "nk tanam pokok tp malas siram". hahaha. iye la dedolu kan saya koje, blk keje terus masuk umah. start je buletin utama, saya dh tido. sedar2 dh subuh. hihi


usaha untuk menanam sayuran hijau MASIH tidak berjaya kerana ayam jantan kat sini suka benor cakar pasu saya. kalau tak dpt cakar, boleh dia 'membuang' kat pasu tu, begitu sakit idung saya kerana terpaksa menyedut udara yg mmg confirm xsegar. siang smlm saya baru tabur sebungkus cili padi, harap2 hidup.


sekian.

4 comments:

kakngah said...

hritu aku nk bg ank pokok cili api hg juai mahal.. gebu dh pokok tu. tp mandul hahahaha!! nk kene buh bj buah kot..

Anonymous said...

tanam cili pakai tabur cili tuh jek ker??? bukan tabur biji benih ker??? ilia

bada said...

lin...aku dh tau pokok tu mandul...wakakaka

bada said...

ilia...aku memula tabuq biji yg beli kt kedai, tu yg idup sepokok dr berbiji2 yg ada dlm pek tu...ni aku tabur lg, kali ni tabur sebiji2 cabai..tgk la, berapa pokok lak nk idup..huhuhu..dedulu, anak cabai kering idup dlm longkang kt dapur je...pastu berbuah sampai leh bg kt jiran..