Follower

Jom KLIK2

Jan 14, 2012

Tutorial Bakar Kek Guna Loyang Berlubang Ditengah

Buntu dok fikir, camno nk bakar kek. masa tu tak de oven. oven yg ada ni pun bukan nama saya atas 'geran' tu. bila nk beli oven, mr. suami suh beli sekali ngan dapur gas tu tp bersyarat, make sure tak de kek yg 'batat'. huh! den tak dapet nk janji, kang jd munafik la bila mungkir janji & <<-- dh beli oven, kek 'batat'...hihi Loyang lubang tgh(LLT) ni mmg celik mata masa kecik dulu, mak kenalkan ngan LLT. pukul adunan manual, guna tgn. Pastu mak saya ter'improve', guna blander utk pukul aduan. skrg dh guna mixer, hihi...zaman berubah kan.. Sila refer gambar la.








(1) - kena ada benda ni kalau nk guna LLT. tgh dia pun berlubang. letakkan dia tgh2 api dapur. takmo senget2, nanti kek masak tak rata.















(2) - Pastu letak LLT. Pastikan lubang tgh2 juga. rujuk gambar ye. Pandangan sisi.




















(3) - Pandangan dr atas. pastikan lubang ditgh2 spt dlm gambar.






















(4) Closed lg, hihi























(5) Bila ada aduan, jd mcm ni la. ini hasil kek buah yg diwarwarkan sblm ni.














(6) - Kek buah yg sudah dipotong. Mana BUAHnya???? buah @ mix fruit tak de, sobsobsob . Kes, siap aduan...& pabila potong plastik mix fruit didapati ia sudah berkulat. padahal expired date on 2013. mencik. nk berlari ke kedai, mmg saya tak sanggup . jd la Eggless Plain Cake without FRUIT. <<<--- resepi asal yg diberi, Eggless Fruit Cake...ahaks :p









PERINGATAN
Semasa masak kek, sila guna api dapur paling kecil+'halus'. barulah kek yg dibakar naik sekata & masak keseluruhan aduan dlm LLT.


Sekian. kalau tak faham, leh tanya.



resepi utk eggless fruit cake akan diupdate bila keknye betul2 ada buah.

4 comments:

kakngah said...

tq.
nnt hang tetep gak resepi kek pelangi tu eh.
cuma aku ada 1 kemoskilan.
mana aku nk dptkan natang kat pic 1 tu? LTT aku tau nk cari kat mana. aku dah sebey...

bada said...

lin..kalau hg ge beli LLT tu, insyallah, kedai tu akan jual benatang yg dlm pin no 1...

akceli aku tak tau nk cete kedai jenis apa yg jual benatang tu...hahaha...

cheap stuff online said...

brapa lama masa nak bakar tu?
tq

Sis HaÑńa said...

Bakar tu loyang tanpa lobang boleh ke? Pastu bakar kena tutup.tak