Follower

Jom KLIK2

Jan 26, 2012

..:: Pajeri Terung ::..

Smlm merupakan cubaan pertama dgn memasak pajeri terung utk menu tghari. Hasil pembikinan yg telah mewujudkan persoalan dr anak-anak saya, " ummi, bila tok dtg masak 'ini' utk kita?". 'ini' adalah pajeri terung, anak-anak saya tak tahu nama masakan tersebut. saya senyum & menjawab, "ini ummi masak". anak-anak saya ckp, sedap mcm tok masak, hihi...tak lupa juga bila en suami blk keja pd sblh ptg n memberi komen yg sama. tahap boleh buka kedai tp hanya menu pajeri terung aje la yg leh niaga, sabo je la. idak langsung menyokong cita2 isteri dia nk memiliki kedai makan, huh!


Bahan-bahan:-
Terung
Santan
Kerisik
Rempah Daging
Garam
Gula
Bawang besar
Bawang putih
Halia
Kulit kayu manis
Bunga lawang
Minyak masak

Cara:-
Panaskan kuali ngan minyak masak. Tumis bawang besar, bawang putih, halia, kulit kayu manis & bunga lawang. Masukkan rempah kari & kerisik. Masukkan santan. Tunggu sehingga 'pecah minyak'. Masukkan terung & garam. Rasa ikut lidah masing2. JANGAN!!! letak kuah terlalu byk sbb pajeri kan kering, kalau kuah byk maka ia akan jd gulai pajeri terung, hihi. Boleh juga diaplikasikan pd nenas. guna bahan & cara yg sama.


SELAMAT MENCUBA!!!!

4 comments:

adyna said...

kami sekeluarga pun suka pajeri..pajeri nenas lagi saya suke tapi sekarang kena pantang benda2 tajam nie... :)

kakngah said...

akan masuk senarai 100 resepi sepanjang tahun... hihhihi!!

bada said...

adyna..tu la kalau pajeri nenas mmg lg sedap tapi saya mcm awak juga, tgu lg 6bln pantang, baru berani mkn benda tajam...

bada said...

lin...100 je resepi 1thn??? hihi...lupa, buah kedondong@amra pun leh buat pajeri...yummy...