Follower

Jom KLIK2

Dec 8, 2011

Projek Masak - Roti ke Apam

Projek siang td ialah membuat roti dr yis mauripan (sila google yis mauripan). sblm ni saya confius ngan mauripan. rupenya diluar nampak keras mcm masuk angin tapi bila dibuka baru la kuar yis biji2. bila nampak yis biji2 ni, teringat zaman mak saya buat kuih apam pisang. masa kt kg dulu, yis ni dijual secara timbang. jd mak selalu pesan, "da, ge beli ibu ayam...mak nk buat apam"...dulu sgt fames yis ibu ayam ni, betul..mmg jenama yis tu ibu ayam...cer tgk ibu ayam skrg, kan gebu-gebus...


wokey, teruskan story nk buat roti. bila baca resepi yg di attach kt yis mauripan tu, nampak nya bahan2 semua ada dlm lemari dapur saya. mula la saya membuatnya. akceli, mula2 dh kantoi sbb timbang tepung tak cukup sukatan, hahaha. 2nd kantoi bila letak air. dgn confident saya letak 5 cawan air. hambek, jd kuah la saya pun aduan. pastu mcm sedih nk buang. saya biarkan kt tepi. ge nyusu ank kejap. tetiba dpt idea. yg cair saya buat apam. lantak la kan, try n error...kalau tanya mak pun, dia mana tau buat roti. saya bgi 2 aduan asal. 1 cair2 tu saya kukus. yg 1 lg sya tambah tepung. yng dikukus tu slmt mengukus la kan. yg nk buat roti juga tu, mmg tak leh nk gentel doh tu. pakai senduk masukkan dlm loyang, nye la lembik tp saya nk juga aduan tu jd roti. maka, bakar la ia selama 1 jam.


dh masak kedua2nye, sila lihat hasilnye. jd juga utk minum ptg saya & anak2. en suami tak layan...hahaha



sedang 'sauna' roti utk loyang pertama



loyang ke2 dgn niat nk jdkan roti ketul2




hasil lepas 'sauna' utk loyang 1, menjadi 1/2 & 1/2 lg batat. anak saya ckp SEDAP




proses stim




hasil nye, apam. mmg JADI...pas ni kalau nk buat apam, note dlm kepala 5 cawan air.



nak lampirkan rsepi pun mcm tak berbaloi. nnt 2nd trial, harap2 menjadi. sedang berkira2 nk turun ke kedai kek di kl. nk cari loyang. serius la, seronok memasak rupenya :)

2 comments:

NinaAz said...

gebu giler tu apam.. naiknya! saya suka guna mauripan.. igt dulu buat adunan cekodok time bulan puasa.. letak mauripan la kan.. tinggal adunan atas meja, g tarawikh, balik terawikh baru nk goreng, balik2 rumah, tgk adunan dah mengembang habis meleleh bawah meja.. bukan dah 2x ganda, 5x ganda kot..hehehe

bada said...

ooo..apam tu kira jd ek...hihi

saya makan je sbb ni 1st time buat kan.

mauripan mmg kembang berganda. agaknya kalau adunan utk roti menjadi, mau saya buat niaga 1/2 lg.... :P