Follower

Jom KLIK2

Aug 13, 2011

Ajis - Masak Kari Ayam (Bujang Lapok)

Assalamualaikum



Saya bukan nk cete pasal ajis@Datuk Aziz Satar tp apa yg berlaku pada ajis, terjd pada saya semasa menyediakan juadah berbuka. mmg xcident yg disengajakan.



Dari hari khamis saya tingin nk makan kuih yg mcm mak saya buat masa dia jd tokei kuih. jd saya call n tanya cara membuatnya. melalui pesanan mak, "garam lebih, baru kena ngan gula yg disira". saya pun mengodek2 buat.....& yg bestnye, ni dh jd kuih paveret en suami sbb dia selalu beli. kalau ikut bentuk, warna dll kecuali rasa, mmg menjd kata en suami. dgn tak sabar nk berbuka ni...tap tap air liur. mcm biasa, kalau saya buat kuih, saya akan bg pd jiran sblh umah ni, iaitu adik ipar saya.


masa berbuka pun tiba (ko, cete mcm nk buat novel...hihi). ank2 & suami berdesup ambik kuih utk dimakan. sekali masing2 muka mcm hape lg. agaknya adik ipar saya pun mcm tu juga. tp masing2 diam, diaorg suh saya makan. saya pun gigit le, SEDAK kau....MASIN tak hingat. dan2 tu tingat diaorg sudin(tak silap la), berapa kilo GARAM ko letak....



pas isyak, saya dpt tahu adik ipar saya leh tanya, "bang, yg putih2 kat luar kuih ni gula kan????"...malu siot...buat kuih tak jd tp nk bg kat jiran.








ini la kuih nye. mak saya bg nama kuih katas tp en suami panggil kuih lidah jin & saya lak panggil nama kuih tepung pulut ngan kelapa.


sekian.


Resepi:
Tepung pulut
Kelapa parut
Air
Sedikit aje garam
Gula utk dibuat sira

Cara-cara
Campur tepung, kelapa parut & garam. Gaul sebati & masukkan air. Air tu agak2 leh jdkan aduan bulat2/panjang2 (suka hatinya bentuk) utk digoreng. Dah digoreng. Buat air yg dicampur ngan gula. Agak2 pekat, masukkan kuih yg telah digoreng td. Gaul sampai naik bunga gula(refer gambar diatas). Sedia utk dimakan.

Pesanan : JGN TERLEBIH GARAM...merana diri...hihi

1 comment:

syana & ilia said...

fail wei..hahahaha..tp adat la bulan pose..kalo masak ada terlebih garam la..gula la..tp nih pon antara kuih peveret aku..cuma malas nak buat sbb mie xsuka kuih manis2 ~ ilia