Follower

Jom KLIK2

Mar 5, 2015

Apa itu sujud syukur

No comments:

Sujud syukur adalah sujud yang dilakukan kerana mendapat nikmat daripada Allah SWT. tetapi harus diingatkan bahawa sujud syukur hanya sunat hukumnya apabila dilakukan kerana mendapat nikmat YANG BESAR dan JARANG2 berlaku sahaja. contohnya apabila dapat mendirikan rumah tangga atau mendapat pekerjaan. mendapat keputusan yg cemerlang dalam exam juga merupakan nikmat yg besar dan tidak selalu berlaku (?) TETAPI sekiranya nikmat tersebut adalah yg biasa biasa sahaja seperti DAPAT MAKAN atau MENDAPAT BELI TOPUP misalnya maka hukumnya sujud syukur tidaklah sunat tetapi BIDA'AH.

Firman Allah yang bermaksud :
“Dan sesiapa yang bersyukur, maka sesungguhnya faedahnya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, (tetapi) sesiapa yang kufur ( tidak bersyukur)(maka tidaklah menjadi hal kepada Allah) kerana sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Terpuji. (Surah Luqman : 12)
Dan juga sabda Nabi yang bermaksud :
“Dari Abu Bakrah r.a.Bahawasanya Nabi s.a.w. apabila telah datang kepadanya suatu urusan yang menyenangkan atau beliau gembira kerana sesuatu, beliau sujud ke tanah sebagai berterima kasih kepada Allah SWT.”( Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi)
Cara untuk melakukannya tidaklah susah sangat nak buat sujud syukur ini.. Tak sampai lima minit atau kurang lagi.

untuk sujud syukur TIDAK PERLU :
BERWUDUK kerana dilakukan di luar waktu solat
MEMBACA AL - FATIHAH atau apa2 rukun solat yg selain daripada NIAT, TAKBIR, SUJUD dan SALAM
APAKAH CARA YANG PALING TEPAT UNTUK MELAKSANAKAN SUJUD SYUKUR?
1.  Niat.
          " sahaja aku sujud syukur kerana Allah Taala"
2. takbiratul ihram
            angkat tangan sebagaimana takbir dalam solat
3. satu kali sujud
4. bacalah doa yg sebagaimana biasa dibaca ketika sujud dalam solat
5. salam
           sebutlah "assalamualaikum warahmatullah.."

Sujud syukur seperti yang dijelaskan di atas merupakan satu ibadat yang tuntutannya adalah sunat. Cara melakukannya pun mudah tetapi nilainya tinggi di sisi Allah sepertimana yang dijelaskan oleh hadis Baginda tentang kelebihan sujud syukur ini.

Dari itu, Diingatkan supaya jangan dilepaskan peluang melakukan ibadat sujud ini, walaupun ia hanya merupakan tuntutan sunat tetapi dengan melakukannya bererti kita menghidupkan sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dan dan tidak mengabaikan ajaran Islam
Berikut adalah ayat yang digalakkan dibaca sewaktu sujud :

Doa-sujud
Maksudnya: ”Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penglihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta”
Jika anda tak hafal yang ini, dan mahu mengerjakan sujud syukur, masih boleh.
Baca sahaja yang anda selalu baca waktu sujud. Ringankanlah badan kita untuk melakukan sujud syukur selalu, agar kita tidak lupa diri dengan kejayaan atau kecapaian sendiri.

Nota tambahan:

1. Mazhab Syafie serupa dengan sujud Tilawah. Terdapat 5 rukun didalamnya iaitu: Berniat, takbiratul Ihram, sujud satu kali sahaja ,duduk selepas sujud dan memberi salam.

2. Mazhab Hanbali pula, terdapat 3 rukun iaitu sujud, bangun dari sujud dan salam yang pertama. Takbir semasa sujud dan bangun darinya.

3. Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki mereka akan terus sujud tanpa Takbir Al-Ihram dan bangun dari sujud tanpa memberi salam. Mereka akan bertakbir untuk sujud sahaja dan semasa bangun dari sujud.

Begitulah cara Islam mengajarkan kita bagaimana cara mensyukuri nikmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala atau terlepas daripada bala. Di samping sunat melaksanakan sujud syukur disunatkan juga bersedekah dan melakukan solat sunat syukur. (Mughni Al-Muhtaj 1/219).

Menurut Al-Khawarizmi pula, jika ia menggantikan tempat sujud itu dengan bersedekah atau solat dua rakaat maka itu adalah yang lebih baik.
Menurut Imam Al-Ramli bahawa sujud syukur itu terluput waktunya jika jarak di antara sujud itu dan sebabnya terlalu lama.

Sumber: Dr Wahbah Zuhaily dan harianislam.com :)

Mar 3, 2015

Promo Mac 2015 - ESP

No comments:

Cinta hati saya sejak 2013.

Sudah tentu esp. 

Bila dh berganjak usia 30-an, saya tercari2 suplimen utk diri. Saya xnk cantik sgt tp saya nk sihat. 

Esp dgn kajian klinikal yg memiliki kualiti protin yg tinggi dgn mengunakan kacang soya yg mengandungi non-GMO. Kdgn 850g (1tin esp) dihasilkan dr 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera & boleh tahan lama.

Lg best bila 1hidangan esp ni bersamaan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu yg rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric & sgt mudah diserap oleh tubuh kita.

Serius!!!

Esp bukan sekadar utk tenaga tp utk kecantikan. Bonus lain dr esp ni, rambut saya dh xde kelemumur & dah kurang gugur. Kuku makin lawa.Cantik muka, cantik kulit, cantik rambut, cantik kuku & cantik bentuk badanItu yg saya dpt dr esp.

Dan 2014, saya tambah suplimen kesihatan dgn amalkan Vita E & Vita C.Vita E ni dibuat dr minyak soya organik & minyak biji gandum. Manfaatnya melindungi hati, anti penuaan, anti-oksidan, baiki arthritis, menghalang keguguran & memperbaiki parut.

Manakala vita C membentuk kolagen, memperbaiki simptom pendarahan, tingkatkn sistem imun, memerangi kanser, mecantikkan kulit, perbaiki insomnia & kekalkan kolestrol sihat.

Saya xminta cantik tp saya minta sihat.

Alhamdullilah, syukur dgn rezeki saya dapat sihat & bonus dapat cantik.

Mar 2, 2015

Promo Mac 2015 - Zinc Complax

No comments:

Manfaat utama yang anda boleh dapat dari Zinc Complex

~ MENGAKTIFKAN 200 JENIS ENZIM
- zinc berkebolehan menggabung DNA,RNA dan protin, seterusnya merangsang regenerasi sel. ia juga mengaktifkan lebih 200 jenis enzimdidalam tubuh kita untuk memelihara metabolisma gigi dan pertumbuhan para remaja.

~ MEMBENTUK KOLAGEN
- membantu pembentukan protin dan kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kulit, kuku dan organ.

~ MEMPERBAIKI DIABETES
- membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

~ BINTIK PUTUH DIKUKU
- bintik putih dikuku adalah tanda defisiensi zinc, yang boleh menyebabkan anemia, lemah penglihatan dan lemah daya penglihatan.

~ MEMPERTINGKATKAN SISTEM IMUN
- membantu pengeluaran kelenjar thymus. Kelenjar thymus mempertingkatkan sistem imun dengan pengeluaran T-cells untuk menentang kanser dan hilan infeksi penyakit.

~ MEMPERCEPATKAN PENYEMBUHAN LUKA
- mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dan luaran, penyembuhan selepas pembedahan, memperbaiki alergi dan bintik dikulit. (hancurkan zinc dan tabur keatas luka untuk mempercepatkan pemulihan luka)

~ MEMPERBAIKI MASALAH PROSTAT
- melindungi kesiahatn prostat, menyembuhkan dan memperbaiki benign prostatomegaly dan keadaan kerap kencing. Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan protatomegaly/pembengkakan prostat 70%

~ KEMAMPUAN SEKS LELAKI
- pengambilan zinc dalam jangka masa panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki, impoten, meninggikan kiraan sperma, zinc secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga.

~ OVULASI WANITA
- Wanita memerlukan zinc untuk ovulasi. zinc juga membanu penguncupan uterus mengembalikan ketahanannya.

~ MEMPERBAIKI RADANG KULIT
- kajian menunjukkan pengambilan zin 4-8 tablet akan memperbaiki radang kulit seperti anke dan jerawat.

~ MENGEKALKAN DERIA BAU
- untuk mengekalkan deria bau yang sihat dan sensitive (rasa dan bau)

* ZINC ADALAH KHAZANAH LELAKI - zinc didalam prostat lelaki 10 kali ganda dari organ lain.zinc memainkan peranan yang penting dalam organ seks lelaki. Defisiensi yang serius akan mengakibatkan masalah seperti kematangan organ seks yang lambat, impoten, perkembangan yang kecil atau pincang pada testikal, kiraan sperma  yang rendah , kemerosotan fungsi seksual, penuaan pra matang dan gugur rambut. Oleh yang demikian zinc diperlukan oleh remaja hingga ke usia tua.